söndag 5 juni 2011

Kan man ha en bättre dag?

Även idag vill jag börja med att gratulera ett födelsedagsbarn och det är min pappa som fyller 55 år idag! Stort grattis!

Kan man ha en bättre dag? Det är den stora frågan jag undrar när jag nu sitter här och ska sammanfatta dagen. Den har varit fantastisk från det att vi steg upp tills dess att jag nu snart knyter mig i sängen.

Bloggmamman, som var ute igår, fick välförtjänt sovmorgon idag så när Axel vaknade vid halv sex så var det jag som tog mig i kragen och gick upp med grynet. Klockan åtta serverade vi frukost och bloggmamman steg upp och mobiliserade krafter nog för att äta men gick därefter direkt tillbaka till sängen. Jag tror, även om hon vägrar erkänna, att hon minsann var rätt sliten även hon efter en natt på galej!

Axel somnade gott efter frukost och jag passade på att spela lite xbox efter att ha sanerat köket på matrester från lilleman. Bloggmamman sussade återigen gott i sin säng!

Sen ringde telefonen och det var Axels gammalmormor som ville bjuda på kroppkakor framåt eftermiddagen och det tackar man ju förstås inte nej till. Men vi kände att vi ville hitta på nåt innan dess så med hjälp av Fia och Amanda bestämde vi oss för att åka ut till saltö för att sola och bada lite. Eller rättare sagt bloggmamman och Fia badade, Axel badade ben och fötter medans jag och Amanda var smarta nog att hålla oss torra! Hur kom vi till Saltö då, jo vi cyklade! Så för första gången fick Axel åka cykelsadel, och ni kan tro att han gillade det, som ni kommer att få se på bilder längre ner. Jag kan berätta att jag var rejält nervös för att ge mig iväg i början eftersom man alltid är lite osäker på om monteringen ska hålla, även om man testat den typ hundra gånger, och så vidare. Men ju längre vi cyklade desto mer uoptäckte jag att det gick riktigt smidigt och Axel satt som kungen på sin barnsadel. Väl ute på saltö så fikade vi på kakor, Axl lfick äta lite av min glass som jag köpte, och glass är något som han verkligen gillar. Axel hann också med att äta lite lunch innan vi cyklade hemåt igen för att sen ta oss ut till hässlegården.

Kroppkakorna var som vanligt gudomlig goda och jag åt som vanligt alldeles för många, men vad gör man när det är så gott?! Sen så flyttade hela sällskapet som var på middag ut i trädgården och solen. Där lekte vi i massor Axel utforskade hela området som fanns att utforska. Efter en underbar stund i solen och med massor av bara lugn och skön söndagsaktivitet i form av ingenting så begav vi oss så sakta hemåt. Axel som under vistelsen  i Hässlegården typ aldrig gick runt utan nåt i munnen, var det inte glass så var det melon som han blev serverad av gammelmormor, hade hunnit smutsa ner sig så till den milda grad att när vi kom hem så tyckte jag att han gott kunde ta ett bad, och jag som alltid får lite omständiga men roliga ideér får ju för mig att han ska inviga sin badpool. Så blås blås blås och den är uppblåst, sen gällde det att bära massor av hinkar vatten så att det fanns nog med vatten och därefter så var det underbart att se att det jobb jag lade ner var så uppskattat. Han hade en kanonhalvtimme i poolen där han plaskade, skrattade och busade om vartannat.

Precis när lilleman badat klart och poolen tömts igen så ringer telefonen. Det är PM, Jojjan som tänkte dyka upp på lite grillumgänge. Fia ansluter också och efter en stund så avnjuter vi en riktigt god grilltallrik. Måltiden avbryts dock lite hastigt då jag hör Axel skrika inifrån sitt rum och när jag kommer in så ser jag hur han börjar kräkas. Han ligger på rygg och innan jag hinner få tag på honom så ser jag hur det liksom fyller sig i hela munnen. Detta löser sig rätt bra tillslut, han kräks faktiskt två riktiga lass till så all den välling han ätit för en stund sedan var återigen uppe.  Genast börjar man ju leta efter orsaker... har han maginfluensa nu? uttorkad? förstoppad då han inte bajsat riktigt på ett tag?

Ja ni vet ju hur tankebanan går, men jag hoppas och tror att det finns en naturlig förklaring.

Det är nämligen så att då Axel ätit välling som en kratta, ursäkta uttrycket, den senaste tiden så tog jag saken i egna händer häromdan och gjorde ett större hål i nappen då jag tänkte att han kanske inte orkade suga i sig hela vällingmåltiden. Och det har faktiskt gått mycket bättre. Från att ha ätit ca 70 ml morgon och kväll så har han efter hålförstoringen ätit det dubbla. Men ikväll så åt han faktiskt ännu mer än så och det var vi ju väldigt nöjda och stolta över. Men detta faktum med så mycket mat, blandat med allt han ätit under dagen samt att han på morgonen bajsade bara en lite "kaninplutt" som var hård som sten tror jag kan ha varit anledingen. Han var nog ull i magen helt enkelt! Hoppas vi på! Mer om dett i morgon.

Nu blir det bilder från dagen!














/bloggpappan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar