torsdag 9 december 2010

Tanke till Lund samt utlykt!

När jag ikväll kom hem efter en fantastiskt trevlig dag som jag återkommer till, så hittar jag ett gästboksinlägg på bloggen från pappan till Axels vän Erik som vi lärde känna under vår senaste vistelse i Lund. Oturen verkar inte vilja sluta för denna underbara familj. På de 8 veckor som gått sedan han föddes har Erik och hans föräldrar gått igenom fyra operationer! Och då har man ändå inte lyckats börja åtgärda det problem som Erik kom till Lund för, på en annan avdelning ska tilläggas. Att du, Erik-pappan, har mått dåligt och mår dåligt är självklart. Jag kan, även om vi inte har gått igenom ens i närheten av den mängd operationer som ni, säga att jag förstår vad du och din sambo/fru går igenom, det finns ju en anledning att jag inte jobbat på riktigt sedan Axel föddes. Den påfrestning man utsätts för psykiskt är sinnesjuk och jag kan inte annat än ge dig rådet att prata, med allt och alla. Skit i om dom inte vill lyssna eller inte, prata tills du känner att du fått berätta allt du vill. Skriv av dig, skriv dagbok, starta en blogg, skriv det på ett papper och kasta det, då har du iallafall bearbetat din känslor och tankar och jag tror stenhårt på att man behöver det! Men viktigast av allt, ta hand om varandra! Prata med varandra, bli arga på varandra eller vad som krävs just då, just i den situationen. Våga be om hjälp!

Om du vill, så finns jag/vi att prata med! Bara så du vet! Bara ta kontakt! Vi hejar på er, Go Erik!

Vet inte ens om jag ska skriva om vår dag, känns lite.... avigt när man vet hur andra har det.
Jag gör det och hoppas att det tas på rätt sätt.

Vår dag har varit jättetrevlig. Bloggmamman stack iväg vid tio-tiden för att träna på gymmet, idag körde hon indoor walking och Core! När hon kom hem så fick vi samtal av våra vänner från Trummenäs och en inbjudan om att komma ut till deras nybyggda "slott". Väl där ute så blev det en långpromenad på strax över en timme. Axel sov som en stock hela promenaden och även en stund inomhus när vi kom tillbaka. Det bjöds på härligt hembakade saffransbullar och även pepparkakor med ädelost på, en kombination jag med skräck testade då jag är mycket skeptisk till "för gammal" ost. MEN det var ruskigt gott och jag åt för många!

Vi pratade och pratade och barnen lekte, Axel fick testa Olivias gåstol men han vart för kort i rocken så han nådde inte riktigt ner till golvet, men han var lika nöjd för det! Mer prat följdes av lite hunger så Henke erbjöd oss att stanna på mat! Som den masterkock han är slängde han ihop "Taco-crépes". Supergott men inget som jag själv hade kunnat konstruera. Fyllningen var då gjord på köttfärs, rivna morötter, champinjoner och lök  kryddat med tacokrydda. Den som ville han bananskivor i fick det, och det ville man! Ost på det och en stund i ugnen så vart det klart! Sjukt gott! Maten sköljdes ner med öl förstås! Tack Henke!

Efter ytterligare umgänge upptäcker vi att klockan sprungit iväg och vi som skulle bada Axel inför sjukhusbesöket imorgon och så ska han ju äta snart, hujedamig! Så tack så mycket sa vi och pep snabbt som blixten hemåt! Bloggmamman hade ärende bort till sina föräldrar så medan hon gjorde det så badade jag Axel och matade och lillkillen somnade som en stock! Klockan var åtta! Dagen var avklarad med bravur!
Nu återstår bara lite mys i soffan innan vi somnar, samtidigt som vi inser hur bra vi har det som får vara hemma och för tillfället vara friska!

Imorgon väntar konsultundersökning! Axel är ett av några utvalda barn som ska undesökas av en pensionerad superhjälte med kunskap om hjärtebarn. Karlskrona hyr in henne för att ge de som jobbar med våra hjärtebarn mer kunskap och information om undersökningar och dylikt! Det ska göras EKG, Lungröntgen, Ultraljud och så blir det nog lite samtal om Axel med kan jag tro!
Klockan 9.00 är det uppställning på röntgen!







/bloggpappan

4 kommentarer:

  1. Tjena Jocke! Kul och läsa om er dag. Du ska veta att jag tänker på dig, frugan och självklart Axel. Hoppas att ni får en fin jul!

    Mvh Anton Hallengren

    SvaraRadera
  2. Hej Anton! Kul att du kommenterar och läser vår blogg! Du ska veta att det betyder mycket att du tänker på oss! Gulligt skrivet =)

    Familjen och jag önska dig en kanonbra jul och du vet att Sillhövda fortfarande behöver en mittback av sisådär kvalité!

    SvaraRadera
  3. Hej Supertrevlig dag, och jättefina bilder. Hoppas det blir av snart igen!! Kram på er

    SvaraRadera
  4. Vilken mysig dag med vänner! Hoppas vi kan ses snart! Kram

    SvaraRadera