söndag 10 april 2011

Så pass mycket kul i helgen att vi missade...

...att blogga i lördags! Inte förrän på kvällen slog det oss att vi inte gjort nåt inlägg och för första gången så blev det alltså inget dagligt inlägg, vilket vi annars har satt upp som mål. Smisk till oss! Men lördagen var packad med så mykcet händelser och så fint väder och trevligt besök så egentligen var det inte konstigt att vi bommade!

Lördagen började tidigt för familjen, eller rättare sagt fredagskvälen tog aldrig riktigt slut utan växte ihop med något som liknade en lördagsmorgon. Anledningen till det var att vi fick sova sittande med Axel på bröstet då hans näsa valde att korka igen totalt och då var det enda som hjälpte att han fick sova upprätt. Jag har otroligt svårt för att sova bra i denna position så när jag och bloggmamman bytte skift nån gång under natten så var det kass sömn framöver som gällde för mig. Efter att ha tagit oss upp ur soffan så var det lördagsfrukost som gällde i form av frallor från gylles, gott! Sen var det dags för mig att städa av vår grotta så det gick att ta emot alla som skulle komma under dagen/kvällen. Bloggmamman och Axel passade på att ta en promenad över stan medans jag städade, jag passade på att skruva upp volymen och lyssna på dansbandsklassiker på hög volym! Kvalite´!

Vid elva tiden så kom fotograf Joi till oss och vi gick fikade lite och pratade om än det ena och än det andra innan han gick igenom vilka bildr han ville han för att alla skulle bli nöjda. Axel som älskar kameran visade sig från sin bästa sida trots att näsan rann som en vattenkran på honom. Vi fick titta på bilderna genom hans kamera och kan berätta att det blev så fantastiskt fina bilder. En riktig förmån att få proffsfotade bilder på vår kille! Jag knäppte förstås av några kort också på gullungen och dagen till ära så var han klädd i röd Lacoste-pike´ och rutiga "golfbyxor", vilken hunk!





Utanför gassade solen riktigt härligt så efter att Axel tagit en lur så fick han äta lunchen utomhus på balkongen. Bloggmamman och jag tog yttterligare vars en kopp kaffe och bara njöt av solen. Axel fick också testa att köra sin gåstol utomhus längst med vår gång och det tyckte han var kul!





Efter att njutit i solen en rejäl stund så kände jag mig sugen på att spela lite gitarr så jag hittade lite tid innan det var dags att börja förbereda maten som skulle förtäras till kvällen. Är så kul att spela gitarr, men allt mer sällan kommer suget till mig nu för tiden, och spela bara för att man ska "hålla igång" är inget för mig.

Matförberedelserna gick som smort och potatisgratängen åkte in i ugnen i perfekt tid och sallad, såser var klart, fläskfilén var förberedd och klockan slog fem. Pia, Grönis, Rebecca och Sebbe anlände och fläskfilén åkte in i sitt smördegsskal tillsammans med vitlöksfyllning och tanken var att 30-40 minuter senare skulle vi avnjuta en underbar middag. Dock så blev det lite smolk i bägaren då fläskfilén var ganska långt ifrån färdig när vi väl började skära i den. Aldrig roligt när det inte blir som man tänkt sig, men med så lugna och sansade gäster så löste det sig galant, en stund senare åt vi alla av den uppskattade maten!
Med sig till oss hade familjen köpte en jättefin blomma och till Axel hade dom köpt ett jättefint sportdress från Adidas, supersnygg! Rebecca hade själv köpt en present till Axel i form av två kanonfina t-shirts, så snygg han ska bli i allt detta =) Fortsättningen av kvällen innehöll en massa prat om allt och inget, mycket att ta igen då vi inte partajat ihop sen Axel föddes. Senare på kvällen åkte Sverigespelet fram och Grönis, inte helt otippat, vann!




Söndagsmorgonen började vi 6-tiden då Axel tyckte att vi skulle vakna, det tyckte bloggmamman också, så jag tog Axel med mig för att leka lite framför tv:n så hon fick lite extra sovmorgon. Halv åtta somnade Axel igen och jag var inte långt efter honom med att göra detsamma. Efter frukost så ringde Jojjan och sa att hon, PM och Edvin höll till nere vid Rosenfeldtsskolans konstgräs och spelade boll. Vi gjorde dom sällskap en stund senare och även idag var solen underbart varm. På vägen hem så kostade vi på oss vars en glass från Glassiären, och till er som aldrig ätit en glass ur denna glassbutik har jag bara ett råd... se till att göra det! Så underbart gott det är, gillar dock inte att dom höjt priserna lite, men storleken på glassen gör att det ändå känns helt ok!






Vårt lilla hjärta gör också stora framsteg vad det gäller att ställa sig upp och krypa. Han har bara de senaste dagarna börjat med att vilja stå upp mot i stort sett allt och har bra balans och klarar detta galant. Idag på morgonen kämpade han sig fram till dörren vi har mellan köket och hallen och reste sig så när mot det lilla listen som finns på dörren. Dessutom har han på eget bevåg börjat att komma upp i krypställning för att strax efter ta sig en yttepytte bit framåt, och han gör detta hela tiden, kommer inte dröja länge innan han dra iväg som ett spjut. Konstigt, för bara några veckor sedan var jag säker på att han nog inte skulle krypa alls!

I eftermiddag har vi som ni läst tidigare idag varit på en fantastiskshow i Telenor Arena. Det var Skönheten och Odjuret som spelades upp av Karlskronas skridskoklubb, så duktiga. Axel måste ha gillat det också för han satt i stort sett parkerad från det att vi kom tills dess att vi gick isin vagn. Han studsade av lycka och klappade händer när han såg att alla runtom honom gjorde det! Så söt och duktig han är. Jag fick dock en mindre panikattack då vi kom till Arenan. Jag hade i min stilla fundering trott att dert inte skulle vara så mycket folk där och därmed skulle det ju inte vara nån fara för Axel att hänga med. Men när vi kommer till parkeringen så är den full med bilar, och inne i arenan var det packat med folk då dom hade placerat alla på en långsida. Jag var på vippen att vända och åka hem igen, men jag lyckas ta tag i mina nerver och styr upp en plats på handikappläktaren, en bra bit ifrån närmsta människor, och lyckas lura mig själv att bacillerna kommer inte nå oss där... vi får väl se om vi lyckades! Bra var showen i alla fall!

Efter det så åkte vi hem till Axels morfar för att fira hans 54:e födelsedag! Hipp Hipp Hurra till dig säger vi här på bloggen också. Det bjöds på grillat och potatisgratäng, underbart gott! Tårta och kaffe bjöds det också på, så när vi nu intagit tv-tittar-läge i vår soffa är vi riktigt mätta och nöjda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar