tisdag 2 november 2010

Operationsdagen!

Nu har helvetesdagen hunnit bli kväll och ett jättevarmt helvete har blivit någon grad kallare!

Dagen idag började redan 03.45 med matning till vårt gull, därefter blev det lite sömn innan badning och sättning av Emla-salva klockan 06.00. Vid sju tog bloggföräldrarna en snabbfrukost innan det var dags att dyka upp på avd.67 klockan 7.30.

Väl där så blev vi informerade om lite tider och övrig information inför operationen, som skulle börja uppe på narkos klockan 08.15. Så strax efter åtta körde vi Axels säng tillsammans till narkos en våning upp. Väl framme vid slussen så fick bara en förälder följa med ända in tills dess att Axels infart var satt och han somnat. Så det blev jag som följde med och det var ingen rolig upplevelse kan jag säga, fy vad otäckt att se sitt barn somna in på ett så onaturligt sätt! Men en eloge till personalen som hela tiden pedagogiskt berättade vad som skulle ske.

När Axel somnat så gick jag tillbaka till bloggmamman och vi gick till hotellrummet för att "vila ut några minuter". Vid halv tio så kom bloggmammans föräldrar ner och styrde upp dagen åt oss. Skönt att få lite annat att tänka på! Dom bestämde att vi skulle åka till Malmö och gå på Entré-köpcenter.

Klockan 15.00 ringde Jens på bloggmammans telefon och innan hon berättat vad han sa så han frågetecknen bli många. Kunde han laga förträngningen, gick kopplingen av hålvenen bra, hur mår han....BERÄTTA DÅ!

Jens hade bara positiva besked att ge visade det sig, alla ingrepp gick att göra som planerat och Axel mådde efter omständigheterna precis som han skulle efter en 7timmar lång operation.

När vi kom upp på BIVA så möttes vi av en Axel med mängder av sladdar och mediciner inkopplade, men åh så fin han var och vad skönt det var att få träffa honom igen.

Jens berättade om operationen och sa också att Axel nog minsann har lurat oss lite.
Han har nog inte visat upp symptom på hur dåligt han egentligen borde ha mått. För när Jens öppnat upp och fick se lungpulsådern så var den så rejält trång att Axel har mått så bra och gått upp så mycket i vikt och ser så välmående ut är närmast otroligt. Men det visar bara vilken fantastisk kämpe han är!

Vidare ikväll har vi bara suttit vid Axels sida, pratat med sköterskorna som med all säkerhet räknas in till de bästa i världen och just nu är vi tillbaka på hotellet för lite välbehövlig sömn. Axel är kvar på BIVA och kommer sova gott där hela natten och om allt går som det ska så gör man ett fösök att ta bort respiratorn imorgon.

Tänkte lägga upp bilder från i måndags och idag med!

Måndag:


Vi väntar på ultraljudsundersökning!

Vi tar igen oss lite på hotellrummet!

Axel fick sitt första klistermärke av sköterskorna
för att han var så duktig när han blev stucken!


---------------------------------------------------------------
Tisdag:




En fin skylt med namn och allt fick jag vid min plats på biva!


Här är jag nybadad och skrubbad med bakteriedödande medel. Jag har också hunnit få emla på mina händer!


Flirtar med mamma från min säng!


Nu har jag fått lugnande i rumpan och jag börjar bli riktigt sömnig!



Tillbaka från operationen, jag har respirator, tre stycken drenage och massor av slangar till medicin och annat!

/bloggpappan

8 kommentarer:

  1. Åh så skönt att allt gick bra! Det är ju så skönt när op är över och man får träffa sin prins! Och jens kan man lita på till 100%. Hoppas axel blir pigg och kommer till 67:an så fort som möjligt! / caroline nilsson

    SvaraRadera
  2. Åh, gu så skönt - säger jag så här en lååång bit ifrån er verklighet. Har tänkt på er hela dagen och varit inne och kollat flera gånger på bloggen.

    Visst är han en kämpe - det syns ju lång väg.
    Kram på er och hoppas ni får sova lite inatt.

    Mia

    SvaraRadera
  3. Vad skönt att allting har gått bra. Ni kommer vara väl omhändertagna av personalen på BIVA, de är fantastiska. Hoppas han kryar på sig fort.

    SvaraRadera
  4. Helt UNDERBART att höra att det har gått så här bra! Tänka sig, HUR ska godingen inte må efter denna operationen nu då??!!...när han mådde så bra med sånt "knas" på lungan, menar jag.

    All kärlek till er!!! ♥

    Kramar i MASSOR!!!

    Annika

    SvaraRadera
  5. Hej på Er, vilken liten kämpe ni skapat. Inte konstigt med era starka egenskaper.

    Kram Sanna (Jockes balvän)

    SvaraRadera
  6. Oh underbara människor! Vilken kämpe han är axel, undra hur han kommer bli i tonåringen:)
    Igår var en otroligt långt dag, tills du Jocke ringde till Jimmy och berättade hade de hade kunnat göra hela op. Då rann det en och annan tår ner för min kind. Samtidigt som jag tänkte nu är turen på er sida. Oh Axel kommer bli så glad när han vaknar och se sina älskade föräldrar:)

    Massor Kramar till er frå emelie.

    SvaraRadera
  7. Vad skönt att det gått bra och operationen äntligen är gjord. Vilken tuff dag för både lilla Axel och er. Tänkeer på er!
    Kramar från emelie ( emmas pluggkompis ) =)

    SvaraRadera
  8. Hej på er!!
    Guud vad jag har tänkt på er! Å så underbart skönt att läsa att de kunde göra allt som planerat. Många tårar blev det efter att ha läst denna rapport och sett på bilderna.

    Fatta vad starka ni är som har klarat detta!! Många Kramar till er och hoppas det inte dröjer allt för länge tills ni får gosa med sötnosen igen!!

    SvaraRadera