torsdag 25 augusti 2011

Rutiner som på en förskola!

mmm... lillemannen börjar bli stor, det kan man i alla fall se på att han kommer allt närmre att sova en gång om dagen, som en vanlig dag på förskola liksom, ni vet den klassiska sovvilan efter maten. Nu var det i och för sig första gången (kanske andra?) som Axel inte sov på förmiddagen men ändå.

Vi började annars dagen med att äta frukost efter åtta eller närmre halv nio. Därefter gjorde vi oss i tur och ordning redo för dagen. När vi väl kommit till beslutet att gå utanför dörren för att leka i parken så har det väl börjar ösa ner regn. MEN det finns inget dåligt väder... så efter en liten ändring av planen så tog vi istället en promenad på runt 40 minuter, skönt och uppriskande. När vi kom hem igen så var klockan halv elva och vi började leka lite i Axels rum och jag började nedräkningen tills då Axel skulle börja grina av trötthet. Sen jag gick på pappaledighet har han nästan alltid oavsett blivit grinig vid halv elva och sen sovit till tolv tiden och sen ätit sin lunch, sen har han sovit en runda på eftermiddagen för att sen somna in efter sju nån gång.

Bara det att idag kom ingen trötthet, däremot så kom ett sug efter mat som jag aldrig sett hos lilleman så tidigt och så tydligt innan. Klockan elva så hade han slukat en halv banan och då tänkte jag att den somnar han gott på. Icke utan det var mer hungersug och då körde vi igång lite käk till lilleman, han skar/högg/slog i ett äppel med en smörkniv medans jag gjorde en snabb köttfärssås och kokade pasta. Tio över tolv så hade han ätit som en häst och ögonen gick i det närmast i kors. Två minuter på kudden och lilleman sov som en stock.

Vid två vaknade han igen pigg och utvilad. På med utekläder och så begav vi oss nu ut mot lekparken, denna gången med bättre väder. Han älskar verkligen att leka i sanden, så där spenderade vi en riktigt lång stund innan vi gick hemåt för att stoppa tvättstugan full med tvätt! Klockan fyra kom bloggmamman hem och en stund senare var Axels middag klar. Ris, brun sås och hemmagjorda köttbullar (inte jag dock) skrapade jag ihop idag. Köttbullar just för att det brukar vara ett hyfsat säkert kort!

Sen blev det mera lekande med Axel och mera tvättande i tvättstugan. Klockan sju så började lilleman gno sig i ögonen och efter sin kvällsminimax så somnade han gott och gör så fortsatt i skrivande stund.

Så där gott folk, så förvandlar man en skitsak till en mega-super-duper-astrostor-sak. Men jag tycker ändå det är fantastiskt roligt att lilleman börjar bli stor!

/bloggpappan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar