fredag 21 januari 2011

Gammalmormor och Hjärtebarnsboken!

Idag hade jag minsann förmånen att få stiga upp vid sex och ta hand om vår underbara son, samtidigt fick jag vingar likt en ängel då bloggmamman fick sova en stund extra innan vi tillsammans åt frukost och jag pep till jobbet.

Medans jag slet stenhårt på jobbet så har bloggmamman och Axel spenderat förmiddagen i Hässlegården hos gammelmormor och gammelmorfar. Där har man fikat i mängder, busat och haft det mycket trevligt. Bloggmamman fick också med sig hem två stycken kuddöverdrag i samma tyg som de nysydda gardinerna.
Väl hemma i stan igen så mötte dom upp syster/moster Fia och tog sig en shoppingtur på stan för att bl.a inhandla en handfull öl till pappas fredagsmys samt doppresenter till Olivia som döps på söndag. Dom köpte också 1-års present till Hjalmar som fyller 1 år imorgon! Grattis kompis! Med sig hem från shoppingturen hade man också choklad köpt på Chocolatte! Kaffe gifter sig grymt med just de chokladkulor dom köpt, så just så fick det bli. Och kan ni tro att det fanns kulor kvar till mig också när jag kom hem från jobbet! GOTT!

Fredagsmyset ska spenderas på ronnebygatan, eller rättare sagt i en lägenhet just där. Hos Jimmy & Emelie. Jimmy har under torsdagens träningspass utlovat god middag i form av kyckling i jordnöts.... nånting. Blir sällan tråkigt när Jimmy står vid spisen. Jimmy, jag tar med mig plåsterlådan ifall du får för dig att använda kniven.

Vi vill också passa på att påminna och berätta om att kommande månad, Februari, är Hjärtebarnsmånaden. Där den 14:e februari är "huvuddagen" givetvis då det är alla hjärtans dag! Det innebär att man på olika håll samlar in pengar till förmån för hjärtebarnen under hela månaden. Man kan tillexempel på de allra flesta Caféer och fik köpa en hjärtformad kaka/bakelse där en viss del går till just nämnda ändamål. Man kan givetvis samtidigt passa på att skänka extra pengar som privatperson/företagare till forskning och stöd för de familjer och barn som drabbas. Det görs också insamlingar i kyrkor, säljs pins, hjärtarmband och reflexer där pengarna går till Hjärtbarnen via hjärtlungfonden.

Just det sistnämnda har vi nappat på och beställt hem just pins, hjärtarmband och reflexer som vi ska sälja åt hjärtlungfonden och därmed dra vårt strå till stacken så att säga.
Vi skulle också kunna tänka oss att sälja Axelmuggen och skänka de pengar som blir till Hjärtebarnsföreningen, men då krävs ett hyfsat intresse för att det ska bli av. Finns redan en beställd för övrigt!

Ni som är intresserade av att köpa pins, hjärtarmband eller reflex eller mugg för den delen kan ju kontakta oss via inlägg i bloggen, slå en signal eller säg till när vi ses!

--------------------------

Nu har jag också läst ett par kapitel i Hjäretbarnsboken också och har hittat många smarta, kloka och tänkvärda meningar och saker att ta upp här i bloggen. Jag börjar från sida 1 och jobbar mig framåt!

I förordet kan man läsa:

"Den typiska hjärtbarnsfamiljen finns inte. Däremot dess kontur. Diffus och svårfångad, i ständig förändring. Gömd bakom orosmoln. Tids nog klarnar det. Konturen blir skarpare. På några år eller många. Det är olika. Familjer är olika, med eller utan hjärtbarn"

" När jag fick beskedet om min dotters hjärtfel var det som om någon försökte sudda ut mig. Inte så att jag slutade synas. Utanpå fick jag snararetigerränder. Det bara kändes. Om jag känner efter. Så då gjorde jag inte det. Jag låtsades inte om det. Inte ens för mig själv. Jag var inte modig nog. Modet har kommit senare. Det har växt itakt med de kunskaper och erfarenhet jag fått. Det är nog med mod som med lycka ; modet kommer, modet går......."

Vidare i boken finns en dikt och det får vara bra för denna gången, mer ur boken bjuder jag på en annan dag!

ditt barn
Ditt barn är det barn,
som med sitt första andetag,
skänker dig gränslös glädje,
under ansvar.
Upplösande smärta,
med sin blotta närvaro.

ditt hjärtbarn
Ditt hjärtbarn är det barn,
som med sitt första andetag,
skänker dig gränslös glädje,
under smärta,
Upplösande ansvar,
med sitt blotta blodomlopp.

-------------------------------------

/bloggpappan

2 kommentarer:

  1. Givetvis så köper jag hemskt gärna en Axel-mugg.
    kram på er, hoppas lille Axel fick något fint igår den 20:e då han fyllde 8 månader och hade samtidigt namnsdag.
    Bamsekramar till Axel!!:)

    SvaraRadera
  2. SJÄLVKLART vill jag ha pins, armband och reflex!...så kan jag betala min mugg och skänka de pengarna...men muggen vill jag aha!...;)

    Säg priset och jag kommer med pengarna!

    Kram på er!

    Annika

    SvaraRadera