måndag 20 december 2010

Bloggföräldrarna briljerar och griljerar!

Japp idag har bloggföräldrarna verkligen briljerat! Bloggmamman har gjort julgodis och jag har gjort julskinka! Gott, nu börjar det sannerligen närma sig!

Dagen började i vanlig ordning med sovmorgon för mig. För övrigt så har nog Axel sovit sämre inatt än någon natt tror jag, så vällingblandningen gjorde ingen skillnad men det var ju nästan väntat, vi avvaktar tills han accepterar ett mål "bara välling" och ser hur natten blir då! Ja som sagt, sovmorgon för mig och frukost med sedvanlig chokladkalender öpnning vid frukostbordet! Vi hade idag bestämt att jag skulle åka till maxi och inhandla "all" julmat till familjen Fagerberg/Karlsson. Så sagt och gjort, efter uppfräschning så sitter jag i bilen som efter 45 försök lossnar från det snöberg jag ofrivilligt blivit inskottad i. Men med glatt humör kommer man långt och snart är jag på stormarknaden för att göra av investera pengar. Jag glider runt lite i de olika affärer som lyckeby nu för tiden erbjuder och hittar några "småklappar" till.  Väl framme på Maxi så plockar jag bland annat på mig blöjor, NAN 2, burkmat och diverse puréer. Jag köper tillbehör till det julgodis som bloggmamman ska baka och jag kommer också över prinskorv, rödbetssallad, ägg och förstås en julskinka! Angående ämnet julskinka så är ju folk som galna. Och då är det inte längre unga, kaxiga och giriga människor vi pratar om utan äldre, mycket äldre än mig som är som besatta av att hitta just "den" julskinkan. Skinkor formligen dras ur händerna på varandra och det fnyses i ena hörnan och stönas i den andra över att man inte hittar den skinka man vill ha.

Jag själv var ju inte sen att upptäcka och beklä mig i den jargong och stämning som rådde kring skinkkylen utan kavlar upp ärmarna, vässar armbågarna och dyker in i högen. Ut kommer jag med en 3 kilos klump som med facit i hand smakar ljuvligt!

Så när jag är färdighandlad beger jag mig hemåt och finner att snöskottning tydligen inte sker på måndagar i Karlskrona kommun. Så i med racerväxeln och upp över kanten och tjoff låter jag bilen glida på plats mellan snövallarna. Dessutom alldeles på tok för långt från vår lägenhet. Så med fyra briljant tunga papperskassar beger jag min långa vandring mot mitt hem. Väl hemma så är Axels moster Amanda på besök och det tycker Axel är hur kul som helst! Bloggmamman hjälper mig plcka in varorna och jag inser plötsligt att de få pengar som nyss fanns på mitt konto för tillfället ligger i kylen!!

Inget att vänta på, in med skinkan i ugnen så att den 3,5 timmar senare är redo att griljeras. Medans skinkan är i ugnen passar bloggmamman på att göra lite julgodis. Hon hinner göra nån form av chokladgodis samt påbörja det andra godiset innan det skiter sig. Jag hade tydligen lyckats köpa en vit choklad som innehöll kokos, och därmed tydligen var precis omöjlig att smälta. Så bloggmamman bestämmer sig efter tio minuters fight vid spisen att minsann ge den en jäkla runda i micron. MEN den rundan blir typ alldeles för lång så plötsligt börjar det lukta brand i hela lägenheten. Vi skrattar lite åt det hela innan jag stänger dörren mot köket och bloggmamman är kvar där för att fixat till sitt lilla kaos! Duktig du är hjärtat =)

Jag hinner slänga ihop en smet till griljeringen och in med den i ugnen innan bloggmamman stressade vidare till sin träning på Wellness. Axel och jag gick och doftade runt i köket på den ljuva doft från skinkan som nu formligen kört bort mammas choklad-brands-doft!

Nu kom hon precis tillbaka och vi ska nu minsann avnjuta en skinkmacka! Nu är det ruskigt nära jul som sagt! Imorgon är det tandläkaren för mig, aj, och NEO-besök för Axel med planerad influensavaccination!

Väl mött vänner!

/bloggpappan

4 kommentarer:

  1. Haha! Vad roligt du skriver Jocke! Jag fick mig ett gott skratt när jag läste! :) Pussa Axel från mig!

    SvaraRadera
  2. Haha samma här =) Läste högt för henke om skinkjakten då han sa precis samma sak till mig när vi va och handlade. Titta Lisa!!!Där står de som ett gäng kacklande höns och drar i skinkorna. Så jag skickade in min tupp och ut kom han med en fin fin som ska tillagas imorron. Hoppas godiset blev bra tillslut. Kan meddela att min knäck får man slicka från pappret och chokladtryfflen smälter innan man hunnit stoppa den i munnen men gott e de =)

    SvaraRadera
  3. Hoppas ni förstod att jag menade att godiset är för löst, mjukt. Haha när man läser de kan de tolkas som att det är de godaste, inte så jag mena.

    SvaraRadera
  4. Ha, ha, ha...jag kan verkligen SE allt detta framför mig!!! =D...hrmflrm...för själv är jag ju sååå himla LUGN och har såååå himla mycket tålamod....och lyckas ju sååå himla BRA med julgodiset!...or NOT! Men tjyvstartat mä skinkan, har jag i alla fal inte gjort! (på grund av att jag inte hunnit förstås...)

    Må gott alla tre!

    Annika

    SvaraRadera